Kako sam obavio hadz (24)
Prije nego što krenemo za Medinu moram spomenuti dvije (me)bitne stvari sa kojim se morate susresti u Mekki.
Trgovci i taksisti
TRGOVCI
Meka je za vrijeme hadža, između ostalog i jedan veliki trgovački centar. Hiljade trgovina, malih ili velikih, sa jeftinom ili skupom robom, otvorene skore dan i noć, mnoštvo trgovaca, cak i bez trgovina na ulici, na komadu kartona ili trotoaru.
Ovdje možeš kupiti što bi naš narod rekao od igle do lokomotive. A i cijene su takve da možeš trgovati za sitne pare ali smo isšli da gledamo mobitele i satove koji koštaju po nekolko hiljada dolara. Ista stvar je i sa tespihima, sedžadama. Nikada nisam vidio da se tespihi recimo prodaju na gram kao zlato ili srebro.. Čudno, ali eto i toga ima. Naš jedan brat htio da kupi jednu sedžadu svidjela mu se pravo kad ona 1500 KM neki specijalni ručni rad i on odustao naravno…
I kupaca je mnogo, broje se na stotine hiljada ili miliona. Moram priznati da se nije nimalo lahko oduprijeti šarenilu robe i primamljivim cjenama, još više kada otkrijete draž cjenkanja sa prodavcem, koji vam cijenu onoga što želite odmjeri onako od oka, kada vas vidi.
Vecina tih trgovina radi samo za vrijeme hadža, a trgovci su uglavnom iz Pakistana, Indije, Bangladeša, Turske koji imaju dozvolu za privremeni boravak u Saudiji. Iskusni su i uglavnom brzo prepoznaju odakle dolazite.
Mi pošto smo sošli sa turskom organizacijom uglavnom su nas dozivali sa Merhaba, Merhaba. Dva ili tri dana prije pocetka hadžskih obreda Meka vrvi kao košnica, saobracajni haos koji istina pocne i prije, hiljade ljudi na ulicama koji jedu, spavaju, kupuju, prodaju, traže, dozivaju, sve to kao da ce odjednom eksplodirati.
TAKSISTI
Sigurno ce mi ostati u sjecanju i hrabri taksisti, da zaista hrabri, jer se ne mogu cudom nacuditi kako se u onom haosu uopšte mogu snaci. Ima ih svakakvih i odsvakud, od onih nepismenih da profesora na fakultetu, onih iz Taifa i onih što tvdre da su Kurejšije.
Ali ipak vecina nisu Saudijci, za koje kažu da, osim onih koji obavljaju hadž, napuste Meku i odu negdje gdje je mirnije. Potpuno ih razumijiem. Ustvari u Meki su svi koji imaju ikakvo vozilo taksisti, jer zašto ne bi usput, gdje god krene, ušicario koji rijal, kada ima toliko mušterija.
A vozila to je posebna priča ima ih muzejskih promjeraka, da se čudom čudiš kako uopšte može ići ali ide.
Glavno pravilo je obavezno se pogoditi za cijenu prije sjedanja u vozilo, jer se cijene razlikuju od vozila do vozila.
Posebno se dignu cijene u danaima hadža, kada sve vrvi i kada autobusi ne rade (gradski saobracaj) ali ima i mini buseva pa cak i privatnih buseva koji taksiraju.
U danima hadža odjednom se pojavi na stotine motorista, sve mlađa raja, ko neka motorijada. Prvo sam se pito sta je ovo, ali brzo se skonta. Zbog paralizacije saobraćaja ovi motoriste se između raje i auta veoma vješto i brzo probijaju do vaseg odredišta. Čak i oni motori četvorotoćkaši koje voze haman djeca su u funkciji. Sve je u funkciji biznisa i zarade…